20 november 2020

Den "nye" puttinggreen er lagt

Det lignede et gigantisk puslespil, da ’brikkerne’ blev lagt på plads i begyndelsen af november. Motivet var den smukkeste puttinggreen, man kan tænke sig – omformet og med forbedret dræn og vækstlag. Græstæppet på den gamle green var nemlig af meget fin kvalitet, så det blev skåret op i 2.200 stykker á 20 kg, der blev sendt på ferie nede mellem driving rangen og 9. hul, indtil de skulle genbruges.

Imens gik mænd og maskiner i gang med at modellere hele greenområdet med en væsentligt større del af arealet med plane flader end den gamle, skrå green, og øge det fra 800 m2 til 850 m2. Derefter skulle underlaget bygges op, først med 30 ton drængrus, der blev udlagt oven på de 200 m drænrør og derefter blev dækket af et 10 cm tykt grustæppe på 195 ton. Øverst blev der hældt beskedne 600 ton sand (indeholdende organisk materiale) ud til græstæppets 30 cm tykke rodzone, som er det lag, der skal indeholde de levende rødder.

Også kvalitetsløft til indspilstræning
Når de nu var i gang, benyttede vores dygtige greenkeepere sammen med deres tre britiske ’shapere’ (de samme, som også hjalp for godt et år siden med at rette banens bunkere op) lejligheden til at forbedre området omkring indspilsgreenen. Her blev der fjernet 25 cm udpint jord hele vejen rundt, som blev erstattet med den væsentligt bedre ’gamle’ rodzone-jord fra den store puttinggreen. Det sikrer et bedre vækstlag, som samtidig blev forsynet med nye dræn.

Fantastisk flot stykke arbejde, som vi kun kan være både stolte af og glade for!

”Vi håber, at det fra påsken 2021 er muligt både at putte og træne indspil, men det afhænger 100% af temperaturen resten af 2020 og foråret 2021, men når først det åbner, kan indspilsområdet benyttes året rundt”, fortæller Club Manager Anders Møller.