§ 1
Klubbens navn, hjemsted og formål
Stk. 1
Klubbens navn er Rungsted Golf Klub, med hjemsted i Hørsholm Kommune.
Stk. 2
Klubbens formål er at eje og drive en golfbane på mindst 18 huller, beliggende på matr.nr. 2a Hørsholm by og 1m med flere, Rungsted by, og at organisere de dertil hørende sportslige aktiviteter, alt således at der tilstræbes de bedst mulige forhold for medlemmerne.
Klubbens formål omfatter tillige drift eller bortforpagtning af restaurationsvirksomhed i henhold til beværterbevilling med ret til udskænkning af stærke drikke for golfklubbens medlemmer og disses gæster, samt anden i forbindelse hermed stående virksomhed.
§ 2
Klubbens tilhørsforhold til idrætslige organisationer.
Klubben skal være medlem af Dansk Golf Union og kan tilsluttes andre idrætsorganisationer.
§ 3
Medlemskab
Stk. 1
Klubben kan optage såvel aktive som passive medlemmer. Bestyrelsen kan beslutte at etablere særlige kategorier af aktive eller passive medlemmer.
Som passive medlemmer kan optages såvel personer som virksomheder og offentlige eller private institutioner og lignende.
Ansøgning om optagelse skal være skriftlig og proponeret af 2 aktive medlemmer, der har været aktive medlemmer af Rungsted Golf Klub i mindst 4 år.
Bestyrelsen afgør endeligt spørgsmålet om optagelse og kan begrænse tilgangen af medlemmer.
Stk. 2
Kun aktive medlemmer har ret til at spille på banen.
Passive personlige medlemmer har alene adgang til klubhus, klubfaciliteter og sammenkomster.
Stk. 3
Medlemmerne hæfter ikke for klubbens forpligtelser.
Udtrædende medlemmer har ikke ret til nogen andel af klubbens formue.
Stk. 4
Udmeldelse eller ønske om overgang til anden medlemskategori skal ske skriftligt til klubbens sekretariat senest 30. november i kontingentåret. Hvis særlige forhold taler herfor, kan bestyrelsen fravige disse bestemmelser.
Stk. 5
Antallet af aktive medlemmer i klubben må ikke overstige 1.050.
Såfremt der i et eller flere år sker en nettoovergang fra gruppen af passive medlemmer (med ret til at genindtræde som aktive medlemmer) til gruppen af aktive medlemmer i klubben, kan antallet af aktive medlemmer midlertidigt overstige 1.050. Bestyrelsen skal i så fald gradvist, og med skyldig hensyntagen til også løbende at kunne optage et rimeligt antal nye aktive medlemmer, nedbringe antallet af aktive medlemmer til max. 1.050.
§ 4
Indskud, kontingent, restancegebyr og greenfee.
Stk. 1
Størrelsen af indskud, kontingent, restancegebyr, greenfee og andre betalinger for brug af klubbens faciliteter fastsættes af bestyrelsen.
Stk. 2
Indskud eller eventuelt delindskud samt første kontingent forfalder til betaling straks ved optagelse i klubben. Senere delindskud samt årskontingent forfalder den 1. januar og skal være betalt inden den 10. januar det pågældende år.
Stk. 3
Ved restance suspenderes alle medlemsrettigheder, der først generhverves, når hele restancen incl. gebyr er betalt. Restance ud over 1. juli betragtes som udmeldelse.
Stk. 4
Bestyrelsen kan dispensere fra disse regler.
§ 5
Spille- & ordensregler
Stk. 1
Ved spillet følges de af "The Royal and Ancient Golf Club of St. Andrew's" godkendte regler. Lokale regler kan fastsættes af bestyrelsen.
Stk. 2
Fastsættelse af medlemmernes handicap sker i henhold til Dansk Golf Union's handicapsystem. De fastsatte handicaps opføres på en liste, der er opslået i klubhuset.
Stk. 3
Medlemmerne er forpligtet til at efterkomme de af bestyrelsen fastsatte regler og bestemmelser for benyttelse af og færden på klubbens område.
Stk. 4
Medlemmer, der overtræder foranstående bestemmelser, kan af bestyrelsen midlertidigt fratages ret til spil på banen og til at færdes i klubhuset, samt i gentagelsestilfælde fratages deres medlemskab.
Stk. 5
Bestyrelsens afgørelse om midlertidigt tab af spilleret som følge af brud på spille- og ordensregler kan - uden opsættende virkning - indankes for Dansk Golf Union's Amatør- og Ordensudvalg.
Stk. 6
Bestyrelsens afgørelse om fratagelse af ret til at færdes i klubhus og af medlemskab kan - uden opsættende virkning - indankes for førstkommende ordinære generalforsamling.
§ 6
Generalforsamlingen
Stk. 1
Generalforsamlingen er klubbens øverste myndighed.
Stk. 2
Generalforsamlingen vælger en dirigent, der afgør alle spørgsmål vedrørende sagernes behandling og stemmeafgivningen.
§ 7
Ordinær generalforsamling
Stk. 1
Ordinær generalforsamling afholdes hvert år senest den 30. april i Hørsholm Kommune.
Indkaldelsen foretages skriftligt af bestyrelsen og skal ske ved brev, i medlemsbladet eller pr. e-mail, idet det er medlemmernes ansvar at sikre at klubben er i besiddelse af korrekte og opdaterede e-mailadresser. Indkaldelsen skal ske med mindst 2 ugers varsel og skal indeholde dagsorden samt angive tid og sted for generalforsamlingens afholdelse. Det skal endvidere oplyses, hvilke bestyrelses-medlemmer der afgår, og hvilke, der foreslås til nyvalg eller genvalg.
Stk. 2
For at kunne behandles på generalforsamlingen må forslag være indgået til bestyrelsen senest 31. januar.
Senest 1 uge før generalforsamlingens afholdelse skal dagsorden, det reviderede regnskab, budgettet og de fuldstændige forslag fremlægges til eftersyn for medlemmerne på klubbens kontor.
Stk. 3
På den ordinære generalforsamling skal foretages:
1. Valg af dirigent.
2. Bestyrelsens beretning om klubbens virksomhed i det forløbne år.
3. Fremlæggelse af klubbens reviderede regnskab til godkendelse samt budgettet for det indeværende år.
4. Valg af bestyrelsesmedlemmer.
5. Valg af revisorer.
6. Forslag fra bestyrelsen og/eller medlemmerne.
7. Eventuelt.
§ 8
Ekstraordinær generalforsamling
Stk. 1
Ekstraordinær generalforsamling afholdes efter bestemmelse af bestyrelsen, generalforsamlingen eller revisionen, eller efter begæring af mindst 50 stemmeberettigede medlemmer med angivelse af emner eller forslag, der ønskes behandlet.
Stk. 2
Den ekstraordinære generalforsamling indkaldes af bestyrelsen efter samme regler, som gælder for den ordinære generalforsamling.
Såfremt ekstraordinær generalforsamling er begæret af generalforsamlingen, revisionen eller af medlemmerne, skal bestyrelsen foretage indkaldelse senest 3 uger efter begæringens modtagelse.
§ 9
Afstemning
Stk. 1
Stemmeret har aktive medlemmer, som er fyldt 18 år.
Stk. 2
Stemmeret kan udøves ved fuldmagt til et andet medlem, men ingen kan afgive stemme for mere end 2 andre medlemmer.
Stk. 3
Afstemninger om personer foregår skriftligt. Alle andre afstemninger foregår ved håndsoprækning, medmindre andet bestemmes af dirigenten eller generalforsamlingen.
Beslutninger træffes ved almindelig stemmeflerhed, hvor disse vedtægter ikke foreskriver andet.
Stk. 4
Til ændring af vedtægterne kræves, at mindst 1/3 af de stemmeberettigede medlemmer er repræsenteret, og at mindst 2/3 af de repræsenterede stemmer for forslaget. Såfremt mindre end 1/3 af de stemmeberettigede medlemmer er repræsenteret, og forslaget vedtages af mindst 2/3 af de repræsenterede, kan forslaget vedtages endeligt på en ny generalforsamling, som afholdes inden for 4 uger, uanset antallet af repræsenterede stemmeberettigede medlemmer, såfremt 2/3 af de tilstedeværende stemmer for forslaget.
Til ændring af klubbens formål gælder samme regler, dog at endelig vedtagelse på den første generalforsamling kun kan ske, såfremt mindst 2/3 af de stemmeberettigede medlemmer er repræsenteret på denne første generalforsamling.
Stk. 5
Om det på generalforsamlingen passerede føres en protokol, der underskrives af dirigenten.
§ 10
Bestyrelsen
Stk. 1
Bestyrelsen består af 7-9 aktive medlemmer af klubben.
Stk. 2
Valgperioden er 2 år. Genvalg kan finde sted.
Ved vakance kan bestyrelsen supplere sig selv med virkning til næste ordinære generalforsamling.
Stk. 3
Bestyrelsen konstituerer sig selv med formand, næstformand, honorær sekretær og honorær kasserer.
Bestyrelsen skal i en forretningsorden fordele arbejdsopgaverne imellem sine medlemmer og fastsætte regler for sit arbejde i øvrigt.
Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst 5 medlemmer, herunder formanden eller næstformanden, er til stede, såfremt bestyrelsesmødet er indkaldt i overensstemmelse med forretningsordenen.
Bestyrelsen er ansvarlig for klubbens ledelse og træffer med bindende virkning beslutning i klubbens anliggender.
Bestyrelsen kan ansætte lønnet personale og meddele specialfuldmagter.
Køb, salg og pantsætning af fast ejendom kræver godkendelse eller bemyndigelse af en generalforsamling.
For de af bestyrelsen på klubbens vegne indgåede forpligtelser hæfter alene klubbens formue.
Om det på bestyrelsesmøderne passerede føres en protokol, der underskrives af de i mødet deltagende medlemmer.
§ 11
Tegningsregel
Klubben tegnes af formanden, næstformanden, den honorære sekretær, eller honorære kasserer, 2 i forening.
§ 12
Udvalg
Bestyrelsen nedsætter de udvalg, der efter bestyrelsens eller generalforsamlingens opfattelse er behov for.
Udvalgsmedlemmerne, herunder udvalgsformænd, behøver ikke være medlemmer af bestyrelsen. Bestyrelsen udpeger formanden for hvert udvalg, og bestyrelsen skal godkende udvalgets øvrige medlemmer.
Bestyrelsen fastsætter udvalgenes opgaver og giver retningslinjer for udvalgsarbejdet. Formanden for hvert udvalg refererer til bestyrelsen og kan efter godkendelse fra bestyrelsesformanden indkaldes til at deltage i et eller flere bestyrelses-møder.
§ 13
Regnskab og revision
Stk. 1
Klubbens regnskabsår går fra den 1. januar til den 31. december.
Stk. 2
Regnskabet revideres af 1-2 af generalforsamlingen valgte revisorer, hvoraf mindst 1 skal være statsautoriseret.
§ 14
Opløses klubben, træffer generalforsamlingen bestemmelse om den nærmere fremgangsmåde vedrørende opløsningen, herunder afviklingen af klubbens formueforhold.
--- oo0oo ---
Således vedtaget på ekstraordinær (anden) generalforsamling 28. juli 2020.